Testen van branddeuren en brandkleppen
De locatie: Groep gebouwen uit de jaren 70 met een groot aantal openbare ruimten en woonhuizen. De grote gebouwen omvatten meerdere ventilatiesystemen, brandbeveiligingssystemen en complexe infrastructuur.
Klantenindustrie: Commerciële gebouwen
De onderhoudsafdeling had vastgesteld dat er een aantal brandkleppen op de locatie niet waren getest op de werking in geval van brand.
Brandkleppen maken deel uit van de passieve brandbeveiligingsstrategie van een gebouw (met inbegrip van andere elementen zoals brandstops en branddeuren), een kritisch "levensveilig" beschermingssysteem dat correct moet werken om de verspreiding van vuur te beperken. Brandkleppen bevinden zich in elke doorvoer van kanalen door een brandcompartiment en zijn ontworpen om te sluiten als er brand uitbreekt, waardoor de verspreiding van brand in het gebouw wordt gestopt.
In overeenstemming met de Fire Safety Reform Act 2005 hebben alle eigenaren/beheerders van gebouwen de verantwoordelijkheid om de brandrisico's in hun gebouwen te verminderen.
Om de beste praktijk aan te tonen geven BS9999 en BESA TB001 duidelijke richtlijnen die moeten worden nageleefd:
1. Locaties van kleppen vastleggen
2. Jaarlijkse controle van veerbelaste kleppen
3. Werking van klep controleren
4. Indien nodig reinigen
5. Documenteer het proces met fotografisch bewijs
Naleving van deze normen zorgt ervoor dat eventuele storingen snel worden geïdentificeerd en kunnen worden verholpen.
Het AAF-team voerde een volledig conditieonderzoek van het gebouw uit. Aan de hand van de originele bouwtekeningen hebben we de bouwtekeningen gedigitaliseerd en alle kleppen in het gebouw geïdentificeerd. We hebben voor elke klep een activagegevens aangemaakt voor toekomstige tracering en controle.
Tijdens de eerste ronde werden alle toegankelijke kleppen gecontroleerd en gedocumenteerd met fotografisch bewijsmateriaal dat gekoppeld was aan de plattegronden. Er werd een nalevingsrapport opgesteld waarin de fouten werden geïdentificeerd met de bijbehorende herstelwerkzaamheden die nodig waren om de fouten te verhelpen. Aangezien de kleppen al enige tijd niet waren geïnspecteerd, werd een reeks storingen geïdentificeerd, waaronder toegangs- en bedrijfsproblemen.
Er werd nog een bezoek gebracht om de defecte kleppen te vervangen en moeilijk bereikbare kleppen toegankelijk te maken voor jaarlijkse inspecties.
Dankzij de duidelijke en begrijpelijke rapportage en het vermogensbeheerproces heeft de klant verdere werkzaamheden uitgevoerd om branddeuren te inspecteren en andere gebouwen in het gebouw aan het beheersysteem toe te voegen om de nalevingsgegevens in het hele gebouw te systematiseren en de gebruikers van de gebouwen te beschermen mocht er brand uitbreken.
De locatie: Groep gebouwen uit de jaren 70 met een groot aantal openbare ruimten en woonhuizen. De grote gebouwen omvatten meerdere ventilatiesystemen, brandbeveiligingssystemen en complexe infrastructuur.
Klantenindustrie: Commerciële gebouwen
De onderhoudsafdeling had vastgesteld dat er een aantal brandkleppen op de locatie niet waren getest op de werking in geval van brand.
Brandkleppen maken deel uit van de passieve brandbeveiligingsstrategie van een gebouw (met inbegrip van andere elementen zoals brandstops en branddeuren), een kritisch "levensveilig" beschermingssysteem dat correct moet werken om de verspreiding van vuur te beperken. Brandkleppen bevinden zich in elke doorvoer van kanalen door een brandcompartiment en zijn ontworpen om te sluiten als er brand uitbreekt, waardoor de verspreiding van brand in het gebouw wordt gestopt.
In overeenstemming met de Fire Safety Reform Act 2005 hebben alle eigenaren/beheerders van gebouwen de verantwoordelijkheid om de brandrisico's in hun gebouwen te verminderen.
Om de beste praktijk aan te tonen geven BS9999 en BESA TB001 duidelijke richtlijnen die moeten worden nageleefd:
1. Locaties van kleppen vastleggen
2. Jaarlijkse controle van veerbelaste kleppen
3. Werking van klep controleren
4. Indien nodig reinigen
5. Documenteer het proces met fotografisch bewijs
Naleving van deze normen zorgt ervoor dat eventuele storingen snel worden geïdentificeerd en kunnen worden verholpen.
Het AAF-team voerde een volledig conditieonderzoek van het gebouw uit. Aan de hand van de originele bouwtekeningen hebben we de bouwtekeningen gedigitaliseerd en alle kleppen in het gebouw geïdentificeerd. We hebben voor elke klep een activagegevens aangemaakt voor toekomstige tracering en controle.
Tijdens de eerste ronde werden alle toegankelijke kleppen gecontroleerd en gedocumenteerd met fotografisch bewijsmateriaal dat gekoppeld was aan de plattegronden. Er werd een nalevingsrapport opgesteld waarin de fouten werden geïdentificeerd met de bijbehorende herstelwerkzaamheden die nodig waren om de fouten te verhelpen. Aangezien de kleppen al enige tijd niet waren geïnspecteerd, werd een reeks storingen geïdentificeerd, waaronder toegangs- en bedrijfsproblemen.
Er werd nog een bezoek gebracht om de defecte kleppen te vervangen en moeilijk bereikbare kleppen toegankelijk te maken voor jaarlijkse inspecties.
Dankzij de duidelijke en begrijpelijke rapportage en het vermogensbeheerproces heeft de klant verdere werkzaamheden uitgevoerd om branddeuren te inspecteren en andere gebouwen in het gebouw aan het beheersysteem toe te voegen om de nalevingsgegevens in het hele gebouw te systematiseren en de gebruikers van de gebouwen te beschermen mocht er brand uitbreken.